Jdi na obsah Jdi na menu
 


nissan skyline

28. 3. 2008
Bee-Racing, nebo jak se sami zkráceně píší B-Racing (vyslovuj: bí rejsing), je totiž jeden z opravdu renomovaných a léty prověřených úpravců na japonských ostrovech. Svět tuningu je v Zemi vycházejícího slunce velice úzce provázaný s driftingem a na tamním trhu sídlí výrobci sportovních a velice rozšířených vozů jako zejména Lancer Evo, Impreza Sti, Skyline GT-R, Honda NSX, Toyota Supra… Prostě soutěživost mají tamní vozy v genech a vzhledem k vysoké životní úrovni obyvatelstva se opravdu velké množství těchto zbraní nachází mezi lidmi. Připočteme-li ještě přítomnost nespočetné řady vynikajících tunerských firem, máme opravdu co do činění s první ligou tuningu. Tamní masmédia automobilovému sportu fandí a veškeré sdělovací prostředky jsou mu nakloněny. Nespočet časopisů, televizních kanálů a pořadů, internet… zkrátka a dobře, málo které sportovní auto zůstane v sériové podobě. Tento fakt je pro nás Evropany velice důležitý, protože dnes dovoz auta z Japonska není nikterak nereálný (cena dopravy na starý kontinent se pohybuje od řádově 20.000,- Kč) a tak se může stát, že natrefíte na nějaký opravdu pěkný kousek, ve kterém jsou díly a součástky za hromadu peněz. Takové, na které se chodíte koukat do katalogů třeba od HKS, nebo Vertexu. Název společnosti, která se již léta zabývá exportem sportovních aut do Evropy, je více než výmluvný: Powervehicles (najdete je na webu s doménou .com). Denně proudí zástupy aut z tamního přístavu do přepravních lodí či na trajlerech na letiště. Všechna mají svého nového majitele, povětšinou Evropana. Nevýhodou řady japonských serverů s ojetými auty je jeho mizerná grafická podoba, absence anglické verze stránek a když už, tak zase prachbídné informace o konkrétních autech. Tam se to zkrátka tak moc neřeší. Prostě bílé Stičko 2004, najeto 15.000 mil, cena tolik a tolik Yenů a hotovo. Jestli to má turbo z fabriky nebo kompletní turbokit od třeba APS se nedozvíte. Teprve až doma čekáte, co vlastně z kontejneru z podpalubí vyjede. Když se redaktoři jednoho z řady japonských časopisů dozvěděli, co že to mají v přístavu za čerstvě vykoupené auto, okamžitě se do doků u Chiba vypravili. O výsledek jejich práce se s Vámi nyní podělíme. Podle popisu který měli naši kolegové k dispozici jsme, očekávali oholené ex-okruhové auto, které by bylo plné oděrek a šrámů ze závodů. Ovšm nemohli jsme se mýlit více. Totiž to, co tam čekalo, je bezpochyby jeden z nejextrémněji vyhlížejících exemplářů Skylinu BCNR33 GT-Rs, které můžete spatřit. Od našich přátel z Japonska víme, že Bee-Racing se v posledních pár letech pilně věnuje přestavbám karosérií Nissanu R32, které opatří svými kity označenými jako R - 324 a R - 334, které způsobí, že starší modely R32 a R33 vypadají jako modernější R34 GT- R. Prostě taková omlazovací kůra z karbonu. Předchozí majitel toho Skylinu (auto bylo zastiženo před exportem do Anglie, tak se nový majitel alespoň vyhne přestavbě řízení doleva) se pustil do projektu, který si vyžádal značnou sumičku z jeho konta, ale jak se dozvíme dál, nepodařilo se mu svou fikci úplně zrealizovat. Tak tedy R33 GT-R v barvě Midnight Purple ze, kterého byla v rámci redukce hmotnosti odstraněna řada sériových nesmyslů díky kterým byla redukována hmotnost o více než sto kilogramů. Když byl majitel při té demontáži, odstranil i komplet přístrojovou desku a všechny bezpečnostní výdobytky moderní civilizace. Ale aby jen neubíral, přišrouboval do odstrojeného interiéru rám, který by přišel vhod v případě kolize, ale hlavně jím vyztužil na mnoha místech odvrtaný skelet. Na přední rozpěru rámu v místě A sloupků byla přimontována velice tvarově i funkčně jednoduchá přístrojovka, které dominuje závodní budík Stack Racing který na digitálním displeji zobrazuje důležité parametry motoru. Vedle stacku po obou stranách je pár budíků Defi, které zobrazují tlak turba a teplotu spalin. Budíky řídí zvláštní řídící jednotka umístěná ve spodní části hlavní konzole. Hned vedle ní se nachází jednotka HKS EVC, která zajišťuje stálost nastaveného tlaku trubodmychadla. V rámci odlehčení zmizela z kokpitu R33 i původní kožená sedadla a na jejich místo se nastěhoval párek sedaček od OMP. Z pozice řidiče skvěle dosáhnete ovladače nově umístěné do středového sloupku. Mezi nimi najdeme i odpojovač elektriky a startovací tlačítko. Ze sedáku italské výroby se Nissan pohodlně ovládá i díky závodnímu tříramennému volantu opět od OMP. Jste-li průměrný Čech, tedy co se vzrůstu týče, pak byste měli s nastupováním do tohoto vozu značné problémy. Měl je totiž i původní japonský majitel, který se při přelézání rámu obtížně dostával kolem volantu a bočnice sedačky dovnitř a ven, že se rozhodl pořídit si rychloupínák volantu, známý pod označením Snap-Off či Quick Release, prostě na nábě mezikus, na volantu druhý, dva uvolňováčky po stranách a už je semišové kolečko venku z auta. Občas se prodejci snaží tuto vymoženost prodat s tím, že je to další bezpečnostní prvek Vašeho auta a mají částečně pravdu, ovšem výrobců tohoto zařízení není moc a tak… no prostě kdo má zájem, stejně odjede. Závodní téma ve značkovém stylu OMP pokračuje u nohou pilota, který má pro svá kopýtka k dispozici nerezovou podložku, takže nyní svírají chodidla s pedály (OMP jak jinak) ideální úhel, po surovém železe podlahy nekloužou a pedály se dají ovládat optimálně špičkou chodidla i prudké brždění patou. Holý kovový vzhled pak pokračuje i na dveřních prazích odvrtanými otvory v krycí liště jež chrání lak při nemotorném nastupování. Veškeré vnitřní čalounění přišlo samozřejmě pryč a místo něj jsou alespoň ve dveřích jednoduše tvarované karbonové panely. Mechanizmus elektrického stahování oken je zachován, ale ovládací tlačítka jsou umístěna na karbonovém panelu. Starodávně vyhlížející a absolutně nemoderně tvarované kliky dveří jsou z hliníku (ne z Humpolce) a své místo ve Skylinu mají proto, že dobře slouží a nic neváží. Prostě Bee-Racing opět odvedli pořádný kus práce, přesně dle zadání majitele. Ovšem auto nebylo používáno jenom na uzavřeném okruhu, ale i na obyčejné silnici a věřte, že když trošku stlačíte plynový pedál k zemi, vytočíte motor o trošku víc, rozezní se výfukové potrubí a svistot turba, že byste občas absenci tlumících hmot prokleli. Exteriér prošel stejně působivou proměnou jako interiér: na předku auta si našel své místo nárazník Bee-Racing v závodním stylu. Jak se to pozná? Prostě je přizpůsobený montáži většího intercooleru a umožňuje snadný přístup chladného vzduchu. Ovšem obávám se, že oči většiny přihlížejících se spíše než na nárazníku upřou na karbonovou kapotu s velkým větracím otvorem. Dobře, pokud se Vaše oči nezastaví na kapotě, pak jistě zíráte na žraločí žábry na vrcholku předních blatníků. Blatníky byly ponechány nenalakované, najdete na nich jen několik vrstev bezbarvého laku. Auto vypadá jako by Vás chtělo sežrat za živa, i když stojí. O žraločích žábrách již byla řeč, ale odvětrávací otvory za podběhy jsou neméně agresivní. Podobně jsou na tom i hranaté boční prahy a na zadním nárazníku malé difuzorky. Nově tvarovaný je i zadní nárazník, který je zakončený karbonovými lízátky, takže se pěkně hodí k dalším nelakovaným částem GT-Rka. Na původní integrované tovární držáky zadního křídla našroubovali lidé od Bee-Racingu karbonové křídlo ve stylu vozů GT. To se pak dá snadno nastavit pouhým otočením pár šroubů. Posledním designovým kouskem na zevnějšku vozu jsou pětipaprsková 18" kola od Bee-Racing. černý mat se dobře hodí k temně nočnímu purpuru, tedy k barvě auta. Výše popsané úpravy zabraly dost času a je jasné, že stály hromadu kaček a vy asi oprávněně čekáte, co se skrývá pod tou karbonovou kapotu R33. Bohužel, motor je jen s minimem úprav. Majiteli totiž došly peníze a tak se rozhodl, že auto prodá. Ovšem nezoufejte, i tak najdeme na pohonné jednotce nějaké ty vychytané modifikace, které dělají z tohoto GT-R čertovsky rychlé auto. Tak například, motor má turbíny HKS GT-SS, které pomáhají motoru rychleji se vyhrabat z nízkých otáček. Auto má nyní výkon více než čtyři sta koní. Toto stádečko má na svědomí přemapovaná řídící jednotka s daty od Bee-Racingu, nové sání GReddy a výfuk Fujitsubo. Veliká škoda, že Nissan R33 GT-R nestihl postoupit do další fáze ladění, ale ta už čeká na nového majitele. Uvidíme, jak si mladý Brit užije v Japonsku namontované spojky Nismo Coppermix a zašpérovaného diferenciálu, který umožňuje Skylinu snadný drift. Pokud jsme obrečeli absenci rozsáhlejších úprav, pak věřím, že podvozek vybavený sadou plně nastavitelných tlumičů Ohlins Vás jistě potěší. Nebo alespoň brzdy Brembo z F50ky s 355mm kotouči.
 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář