Mitsubishi Lancer Evolution IX
28. 3. 2008
Rozřezaný, zkrácený a rozšířený Mitsubishi Lancer EVO IX se 841 koňmi pod kapotou je zatím tím nejzvrácenějším projektem, jaký kdy Simon Norris stvořil. A tak, zatímco nejdrsnější Evo, jaké jsme kdy v našem časopise měli, statečně pózuje před fotoaparátem, tuningový polobůh Simon nám vypráví, jak se vlastně věci mají: "Vždycky jsem chtěl být chlápkem, kterému přezdívají »Ultimate Evolution Man«," usmívá se Simon, duchovní otec té psychoticky v zeleném odstínu Kawasaki nalakované káry před námi. "A vždycky jsem taky svými výtvory chtěl šokovat ostatní tunery." Simon si zvykl mít každý rok nebo dva novou hračku, a když jeho 730k EVO VII z roku 2003 odvál čas, rozhodl se posunout hranice mezi možným a nemožným ještě o kousek dál. Celý projekt byl od začátku držen v tajnosti - říká se, že ve hře byla i karosérie nového Mitsubishi Colt. V jednu chvíli tomu tak skutečně bylo. Jenomže vtěsnat do karosérie malého Coltu systém 4x4 z EVO bylo tak náročné, že by se to bývalo neobešlo bez dramatické změny konstrukce celé karosérie. Takže místo Coltu se Simon pustil do Lanceru EVO, ze kterého hodlal udělat kupé. "V květnu 2005 jsme celý nápad se zkrácenou karosérii rozkreslili na počítači a objednali novou karosérii z Japonska," říká Simon. "Lancer EVO IX se v U.K. ještě ani neprodával, když jsme začalo řezat to naše. Jakmile byla celá úprava karosérie hotova, vrhli jsme se na to všichni a dokončili to během pěti týdnů. Přitom jsme použili některé díly za našeho předchozího EVO VII."
"Auto jsme mohli samozřejmě vybavit normálními díly z Evo IX," pokračuje Norris ve vyprávění, "ale já raději přemýšlím o něčem speciálním. V jednu chvíli jsem si prostě řekl: »Jaká je ta nejbláznivější věc, kterou s tím můžu vyvést?«
No a tady ji máte! Inspirovali mě přitom kluci ze Simpson Motorsport, kteří staví závodní káry a vycházejí z úplně holého skeletu. Když chcete zajet dobrý čas, musíte prostě auto odlehčit a přidat mu na výkonu, to je jasné každému. Je to totální rekonstrukce. A právě proto jsme nezačali odstrojením sériového auta, ale s nastrojením holé karosérie přímo od výrobce."
KARBONOVÉ KREACE
Přestože byl Lancer sestrojen vlastně úplně od základu znovu, neznamená to, že pánové z Norris Designs zapomněli na všechny ty úžasné díly, které nabízí současný tuningový trh. Zejména je třeba zmínit blatníky GT Fabrications, kapotu Seibon a přední nárazník Carbontrix. A to se týká jenom přední části. Karbonová jsou také zpětná zrcátka ve stylu WRC a víko zavazadlového prostoru, včetně toho nebetyčného křídla Raceonusa. Některé z dílů se blýskají jako saténové kalhotky nějaké sexy středoškolačky, zatímco jiné se skrývají pod hávem atraktivního laku odstínu Kawasaki ZX-10 s příměsí zlaté perleti.
Zakázkové díly z karbonu katapultují toto Evo ještě výš v pomyslném žebříčku dokonalosti. Obrovský otvor v zadním nárazníku vyplňuje rozměrný karbonový difuzor, který lepí auto ve vyšších rychlostech k asfaltu, jakoby to byl nějaký monopost F1. Karbonová střecha, kterou si vzali na starost u Simpson Motorsport, je náročnou ukázkou umění řezání, ohýbání a tvarování karbonu. Jak přiznává sám Simon, je jenom o málo lehčí, než originální díl z ocelového plechu, ale v této hře se hraje o každý ušetřený kilogram.
Přesto však všechny tyto modifikace přijdou člověku malicherné ve srovnání s nejradikálnějšími úpravami, které tento Lancer Evo IX podstoupil. Neskutečný výkon si žádal neuvěřitelná řešení a tak došlo na vyztužení karosérie. Dříve než došlo k implantaci nosného rámu, amputovali chlapci od Simpson Motosport přebytečné kusy karosérie. A to tak, že po odstranění zadních dveří zkrátili celé šasi cca o 25 cm, aby následně vytvořili dvoudveřovou karosérii zkrácením vnějších panelů zadních dveří a pevným přivařením na jejich původní místo.
Je to přesně tak obtížné, jak to vypadá. S přímými liniemi, jako jsou prahy dveří, je to relativně snadné. Ale karosáři Simpsonu také snížili střechu o dobrých 8 cm tak, aby snížili těžiště. Samozřejmě by se sloupky A a C nikdy nepotkaly, takže bylo nutno nalézt řešení. Tím bylo rozřezání sloupku C na deset kusů, které byly znovu vytvarovány do podoby hladké sexy křivky, splývající ze střechy až do zadních bočnic. Docela náročná práce, že?
Ale jejím výsledkem je ten nejkompaktnější zabiják od doby, kdy Američané vyrobili balistickou raketu Minuteman. Ostatně přirovnání s raketou tu není od věci. Simonův »Balistický Strašák« (orig. Ballistic Bogey), jak svému výtvoru šéfkonstruktér přezdívá, stačí na čtvrtmíli rozmetat konkurenci za pouhých 9 sekund.
ČTVRTMÍLE ZA DEVĚT
"Předvedli jsme ho poprvé na Jap Show v Santa Pod, v říjnu 2005," říká Simon. "Auto jsme dokončili o půl desáté večer před akcí, přesto se nám podařilo bez dlouhého testování a nastavování dosáhnout na 10,25 s. Tím se naše Evo stalo nejrychlejším v Evropě. Posléze jsme zajeli náš prozatím nejrychlejší čas 9,71 s při konečné rychlosti 234,3 km/h, který jsme pojistili časem 9,89 ještě týž den."
Ale tento Lancer Evo nebyl postaven jenom na dosahování vynikajících časů na sprintech. "Moje zákazníky zajímá mnohem víc dobrá víceúčelová kára, než nějaké nadopované auto, specializované jen na jednu trať," vysvětluje Simon. "Moje Evo IX má široký záběr využití. Od sprintů na čtvrt míle, přes jízdu na okruhu až po testy akcelerace a maximální rychlosti. Chtěl bych s ním dosáhnout pomyslné mety 8 s na čtvrtmíli a maximálky rozhodně přes 340 km/h." Vzhledem k tomu, že Norris Designs je první firmou v Evropě, která vymáčkla z Lanceru Evo nejen deset, ale dokonce devět sekund na 400 m, bychom to mohli Simonovi docela i věřit.
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář