Subaru Impreza STi
28. 3. 2008
Japonská tuningová firma Blitz vlastně nezačínala ani jako tuningová firma. Byla založena v roce 1980 a od počátku se zabývala pouze dovozem turbodmychadel značky KKK, který se až v pozdější době rozvinul do vývoje a výroby širokého sortimentu závodních a posléze i tuningových automobilových dílů (podvozků, výfukových systémů, turbodmychadel i součástí motoru). Aby si v praxi vyzkoušela některé techniky a principy ladění motorů, pokusila se firma Blitz dokonce proniknout do japonského šampionátu GT s Toyotou Supra. Dnes se Blitz řadí mezi celosvětově známé tuningové firmy a zaměřuje se obecně na vylepšování veškerých vlastností automobilu, i když jejich primární specialitou zůstala turbodmychadla. Blitz Impreza Power-GT, který si právě prohlížíte, je založený na sériovém Subaru Impreza STi. Byl zkonstruován tak, aby byl schopen jízdy jak na závodní dráze, tak i v běžném režimu. Jinými slovy, měl to být předváděcí vůz schopný dosáhnout dobrých časů a zároveň zůstat dostatečně komfortní a ovladatelný pro každodenní jízdu v hustém městském provozu. Z těchto indicií je zřejmé, že se hlavní pozornost specialistů firmy Blitz soustředila především na motor. Ten byl upraven pomocí turbokitu Blitz, zahrnujícím nové turbodmychadlo K3-450R, externí wastegate Blitz D47D, (díky které bylo možné lépe kontrolovat výkon při zachování vysoké průchodnosti), a v neposlední řadě i nové vedení stlačeného vzduchu. Tento kit je, až na přívodní trubky a hadice adaptované na boxer Subaru EJ20, v podstatě identický s turbokitem, vytvořeným již dříve pro Nissan 180SX. Impreza Power-GT též přejala výfukový systém Blitz model 6, jenž byl vyvinut s ohledem na lepší odezvu turbodmychadla a snížení doby jeho náběhu po přidání plynu.
Co se dalších aspektů této motorové úpravy týče, Blitz se zaměřil především na sání boxeru a konstrukci výfukového systému. Sání motoru je nyní vybaveno karbonovým sacím ústrojím, které zahrnuje jednak airbox Sonic Power a také průchodné avšak pevné karbonové potrubí. To má za úkol přivádět do airboxu čerstvý vzduch. Vzduch, který proudí vysokou rychlostí skrze sací potrubí, pak vyvolává relativně vysoký vstupní tlak, se kterým pracuje turbodmychadlo. Dobře průchodný airbox takto potom pozitivně omezuje růst teploty stlačovaného vzduchu. Konstrukce přívodu vzduchu (nasávače) zůstala v originálním stavu. Tzv. Sonic Funnel, vzduchový trychtýř, umožňuje nasávat velké množství vzduchu s minimálními ztrátami. Bavlněný filtr s vysokou hustotou byl použit pro svou vysokou účinnost, vyšší než má filtr papírový nebo molitanový, a pro menší odpor, který klade nasávanému vzduchu.
Namísto originálního chladiče stlačeného vzduchu byl použit speciálně zkonstruovaný intercooler Blitz, který nabízí lepší chladící kapacitu, než originální model a přitom zůstává dostatečně lehký. Jeho vnitřní trubice jsou navrženy tak, aby bylo zamezeno ztrátě tlaku. Originální intercooler je umístěný přímo nad motorem, tento byl však namontován do přední části vozu před vodní chladič. Výfukový systém pochází také ze sortimentu Blitz. Byl pokřtěn jménem NUR Touring, aby vzdal hold německému okruhu Nürburgring, kde probíhal částečně jeho vývoj. Koncovka o průměru 140,3 mm zvyšuje výstupní výkon a zároveň udržuje úroveň vnějšího i vnitřního hluku na rozumné výši. Pozitivně naladěný výsledek testu provedeného zástupci Automotive Sports Muffler Association dokonce vyzdvihuje jeho odolnost a trvanlivost, které bylo dosaženo m.j. výhradním použitím nerezových ocelí a svařováním v ochranné atmosféře inertního plynu. Díky těmto úpravám dosahuje Blitz Impreza Power-GT maximálního výkonu 360 koní! To je o celých 80 koní navíc, než má sériové Subaru Impreza STi, na kterém je postaven.
Nastavitelný podvozek Blitz Damper SR umožňuje výběr mezi čtyřmi charakteristikami tlumení na přední a osmi na zadní nápravě. Zadní náprava může být nastavena pomocí několika zpevněných kotevních bodů. Na přední nápravě byly použity příčné spojovací tyče s pouzdry s kuličkovými ložisky. Na autě jsou namontovány lehké, avšak pevné 18" třídílné hliníkové disky Blitz Techno Speed Z1 s pneumatikami Dunlop Formula RD01J 235/40R18, jejichž vzorek je specificky optimalizovaný pro použití na závodním okruhu. Výsledkem této modifikace je celkové snížení auta, které dosahuje 35 mm na přední a 30 mm na zadní nápravě. V interiéru je zabudován regulátor výkonu Dual SBC Spec R, jenž dovoluje řidiči za jízdy ovládat úroveň maximálního výkonu. Na palubní desce je také multifunkční digitální ukazatel R-VIT, který zobrazuje otáčky, zvolený rychlostní stupeň, aktuální rozložení kroutícího momentu mezi všemi čtyřmi poháněnými koly, množství vstřikovaného paliva, teplotu nasávaného vzduchu atd. Celkem se na palubní desce zobrazuje ne méně než 20 různých veličin. Ačkoli má Blitz ve svém sortimentu aerodynamických doplňků kompletní kit s názvem Aero Speed, tento Power-GT je vybavený bodykitem vyvinutým v Subaru Tecnica International. Kovově šedé polepy, které zosobňují obchodní známku firmy Blitz, upozorňují na divokou povahu tohoto horkokrevného Subaru. V Japonsku je tento barevný odstín používaný především v kontextu s vysokovýkonnými sportovními automobily a jejich součástmi.
Osuke Kawai sice neměl možnost otestovat Power-GT na závodní dráze, ale na běžné silnici. I tak jsou jeho dojmy více než impozantní: "V počátečních metrech zůstává nejvíce překvapujícím vjemem zpěv výfukového potrubí, který se line někde z prostoru wastegate. Motor dokáže být neuvěřitelně silný i bez vlivu na jízdní pohodlí, především proto, že plynule zatahuje už od volnoběžných otáček. Do 4 000 min-1 cítíte zřetelný a pozvolný nástup turbodmychadla. Po překročení této hodnoty až do 8 000 min-1 vás zrychlení zapresuje hluboko do sedáků tak, že máte pocit, jako byste seděli za kniplem proudové stíhačky. Nakopnutí, které je zřetelné už u základní verze WRX, se u Blitzem vyladěného Power-GT stává se ještě výraznějším. Po zadupnutí akcelerátoru do podlahy se na rovince mezi dvěmi semafory nedostane ani na druhý rychlostní stupeň, ačkoli se rychloměr už blíží ke 100km/h. Jen málo silničních aut může soupeřit s takovým zrychlením, mimo těch s dvojnásobným množstvím válců pod kapotou. Maximální rychlost se pohybuje kolem 260 km/h, což je na čtyřválcové dvoulitrové auto docela působivá hodnota. Chování v zatáčkách nelze hodnotit jinak, než na výbornou. Stáčivost zůstává na přiměřeném limitu a přilnavost je vysoká. Navzdory širším pneumatikám není řízení nijak těžké. Vysoká úroveň přilnavosti pozitivně ovlivňuje důvěru řidiče ve schopnosti vozu, o tom není žádných pochyb. Impreza STi je standardně vybavena DCCD a diferenciály s elektronickými uzávěrkami vpředu i vzadu. Díky těmto elektronickým systémům je při výjezdu ze zatáčky trakce každého ze čtyř kol plynule regulována. Tužší nastavení podvozku také přispívá ke zlepšené trakci. Rovněž je nadevší pochybnost, že na závodním okruhu nebo rallyové trati, nebude mít toto auto žádný problém s dosažením dobrých časů. Originální brzdové třmeny Brembo jsou nyní doplněny obložením Blitz Pagid RS4-2, které je určeno také k použití na okruhu a i při intenzivním použití zachovává silný brzdící účinek. Jejich další kladnou stránkou je, že pomáhají získávat dostatečnou důvěru řidiče k neustálému posunování limitů brzdících zón. Během naší (bohužel příliš krátké) zkušební jízdy, jsme objevili jen jednu z jeho několika tváří. Zpočátku jsme si mysleli, že to bude jen takové poklidné popojíždění po městě a krátké protažení na okruhu, ale ve skutečnosti nabízí Power-GT takovou úroveň prožitků, že s ním jeho soupeři budou mít jeden velký problém."
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář